Kultúrny chaos v Michalovciach

Autor: Filip Kaľavský | 30.10.2018 o 11:11 | (upravené 31.10.2018 o 9:44) Karma článku: 4,34 | Prečítané:  1713x

V Michalovciach sa počas roka uskutoční množstvo kultúrnych podujatí či už pod správou priamo mesta, inštitúcií Košického samosprávneho kraja (KSK) a taktiež súkromných organizátorov. Pozrel som sa bližšie na to, ako sme...

...v Michalovciach informovaní o rôznych podujatiach v meste, teda hlavne o tých, ktoré organizuje Mesto Michalovce cez MsKS a KSK. Tieto podujatia sú financované z našich spoločných peňazí, teda z verejných zdrojov a je dôležité vedieť čo nám ponúkajú a ako.

V tomto článku nebudem rozoberať obsah ani kvalitu podujatí, zameriam sa len čisto na ich spôsoby propagácie.

Ako prvé som hľadal nejakú centrálnu webovú stránku, kde by boli prehľadne informácie o všetkých hudobných, kultúrnych a iných spoločenských podujatiach v našom meste na jednom mieste. Nejaký kalendár alebo okienkový rozpis. Nenašiel som. V rámci www.michalovce.sk je "článok", v ktorom sú odkazy na weby na vybrané kultúrne organizácie v našom meste.

Pokračoval som teda ďalej v objavovaní spôsobov komunikácie jednotlivých organizácii podľa stránky mesta. Pod správou Košického kraja sú to Zemplínska knižnica Gorazda Zvonického, Hvezdáreň na Hrádku, Zemplínske Múzeum a Zemplínske osvetové stredisko. Pod priamou správou mesta Michalovce je príspevková organizácia Mestské kultúrne stredisko (MsKS). To je celkovo 5 organizácii priamo na území mesta, ktoré by mali ponúkať Michalovčanom zmysluplnú výplň voľného času pre všetky vekové kategórie v rámci svojho zamerania.

Každá jedná organizácia ma svoju vlastnú www stránku a facebookový profil. Neexistuje ani jedna centrálna stránka, na ktorej by boli prehľadne zobrazené všetky akcie, ktoré sa v meste v daný deň konajú. Každá inštitúcia si robí svoje "promo" v rámci svojich ľudských možností a schopností.  Väčšinou pravidelne aktualizujú svoje weby a snažia sa aj o príspevky na facebookových profiloch. Grafické podklady k podujatiam si robia väčšinou vo "Worde". Ich tlačená forma je potom zverejnená priamo na budovách organizácii a taktiež na nástenke pri fontáne a taktiež na školách.

Z vlastných skúseností viem, že kultúra na Slovensku je nedostatočne financovaná. Aj inštitúcie pod správou KSK, a ich základný príspevok je na to, aby pokryl mzdové náklady, prevádzkové náklady a niečo málo zostáva na činnosť. Zdroje na ďalšie aktivity si musia zadovažovať prostredníctvom žiadostí o dotácie podľa zverejnených  rôznych eurofondových výziev ministerstiev alebo grantových nadácií. Tieto inštitúcie sú úzkoprofilové, ale potrebné z dôvodu rozmanitosti prístupu k voľnočasovým aktivitám pre mládež a obyvateľov. Takže na samotné profesionálne grafické spracovanie už neostávajú financie a preto sú nútení si robiť ich vo vlastnej réžii. A výsledok pôsobí naozaj chaoticky.

Ako teda komunikujú jednotlivé organizácie v našom meste s potenciálnymi návštevníkmi? Pozriem sa na moderné spôsoby komunikácie, teda prostredníctvom internetu, sociálnych sietí ale aj na klasickú propagáciu.

Mestské kultúrne stredisko komunikuje s návštevníkmi prostredníctvom webovej stránky, kde je aktualizovaný program kina a podujatí v MsKS a aj mesta, teda Jarmoky a Zemplínske slávnosti. V rámci facebooku nastáva prvé delenie, a to na "MsKS Michalovce" (742-počet fanúšikov na FB), počet príspevkov je tak asi 2 za mesiac. "Kino centrum MsKS Michalovce" (2 717 fans) slúži na propagáciu kina, aktualizácie sú pravidelne každý deň, niekedy aj tri príspevky za deň. Trochu nepomer.

Pozrime sa aj na ďalšie inštitúcie v meste pod správou Košického samosprávneho kraja.

Zemplínska knižnica Gorazda Zvonického komunikuje cez vynovený web a aj cez facebook so 661 fanúšikmi. Ako sa zdá čítanie je úzkoprofilová voľno časová aktivita a v dnešnej dobe smart telefónov je čoraz ťažšie osloviť čitateľov klasických kníh. Plagáty a iné grafické podklady si robia vo vlastnej réžii. Facebook je pravidelne aktualizovaný každý deň aj niekoľko krát. Program čitateľských aj nečitateľských podujatí je v knižnici naozaj pestrý. Návštevnosť je už redšia.


Ďalšou organizáciou pod KSK je jediná hvezdáreň v našom kraji, ktorá sa nachádza na Hrádku v Michalovciach. Budova hvezdárne prešla rozsiahlou rekonštrukciou. Priestory sú pekné aj vstupná hala, aj strecha. Ale na čo sa opäť pri plánovaní zabudlo je zlepšenie propagácie hvezdárne. Web hvezdárne ešte neprešiel modernizáciou. Na facebooku má hvezdáreň len 351 fanúšikov. V rámci svojho programu prevažujú prednášky priamo na hvezdárni, taktiež v MsKS a aj nočné pozorovania. Program je naozaj zaujímavý aj pre laikov, keďže jeho pracovníci sa snažia popularizovať astronómiu  pre širokú verejnosť. Michalovská hvezdáreň je unikát v rámci nášho kraja. A zaslúži si oveľa lepšiu propagáciu.


Zemplínske múzeum, toho času zatvorené kvôli rekonštrukcii.  Uplynulý rok sa robili väčšinou podujatia mimo areálu múzea. Na propagáciu používa modernizovanú webovú stránku a taktiež facebookovú stránku, ktorá ma 1080 sledovateľov. Pridávanie príspevkov o podujatiach na facebook je pravidelné.

Poslaním Zemplínskeho osvetového strediska je poskytovanie odborných metodických a poradenských služieb realizátorom  kultúrno-osvetovej činnosti.  Komunikuje prostredníctvom webovej stránky a facebookovej stránky so 733 sledovateľmi. Pravidelné oznamy o budúcich podujatiach ZOS-ky a taktiež fotogalérie z uskutočnených podujatí sú v tomto prípade samozrejmosťou. Grafické podklady sú robené vo vlastnej réžii.


To je 5 organizácií na území mesta, ktoré poskytujú priestor pre voľnočasové aktivity obyvateľov mesta a okolia. Aby som bol kompletný, tak nesmieme zabudnúť na dvojtýždenník Michalovčan a na TV Mistral, kde sa zobrazujú tieto "grafické podklady" v slučke medzi videostopami. Na internete ešte funguje www stránka dolnyzemplin.sk, ktorá tiež zobrazuje program v meste ako nástenka pri MsKS. V rámci sociálnej siete facebook ešte existujú ďalšie súkromné stránky, ktoré sú zamerané na propagáciu kultúrnych podujatí, ako súkromné podujatia organizované v športových halách, na šírave, apod. 

Čo sa týka klasických foriem propagácie tak MsKS ako najväčší poskytovateľ kultúry v meste má pri fontáne 5 krídlovú nástenku a na sídliskách betónové skruže.Ostatné reklamné plochy ako nástenky, zastávky, citylighty v centre má v správe súkromná firma. 

Výsledkom tohto kultúrneho chaosu je práve nástenka pred MsKS. Dominuje jej plagát s programom kina a filmovými postermi. Na "krídlach" tejto nástenky je priestor pre všetko ostatné a tým myslím naozaj všetko ostatné, ktorí niečo organizujú a je jedno či sa jedná o kurz sebaobrany alebo kurz angličtiny. O nejakom rozdelení nástenky alebo poriadku opäť ani chýru ani slychu.

V centre mesta na pešej zóne sa ešte nachádzajú ďalšie staré nástenky, tri patria turistickému klubu, jedna Zemplínskemu múzeu, jedna hvezdárni a jedna nástenka ešte raz programu kina. Všimli ste si ich?

Tak nejak vyzerá propagácia kultúry v roku 2018 v Michalovciach. 

Žiadna z týchto inštitúcii si nemôže dovoliť nákladné bilboardové, plagátové alebo letákové spôsoby propagácie. Preto je namieste zamerať sa na lacnejšie a v súčasnej dobe efektívnejšie spôsoby komunikácie. 

V dnešnej dobe moderných technológii, tabletov, notebookov a chytrých telefónov si množstvo z nás vyhľadáva informácie prostredníctvom internetu a sociálnych sietí. Najradšej máme, ak existuje nejaká aplikácia, ktorá nás v reálnom čase upozorní na niečo čo nás zaujíma, či už je to výsledok športového zápasu, nové video na youtube, info o dopravnej situácii, termín najbližšieho koncertu obľúbenej skupiny, apod. 

V dobe sociálnych sietí mesto úplne zaspalo, a vôbec neinvestovalo do zlepšenia komunikácie cez moderné technológie. Ak sa povie moderný, človeku sa predstaví niečo čo je priestorovo nenáročné, dizajnovo skvelo vyzerá, výroba ani prevádzka nezaťažuje životné prostredie, spĺňa to svoj účel a je to energeticky úsporné. Toto sú nejaké základné princípy modernosti, od ktorých sa odvíja vývoj týchto technológii a ich praktická využiteľnosť pre verejnosť.

Naozaj rozmýšľajú naši zastupitelia takýmto spôsobom? Výsledkom ich najmodernejšieho uvažovania je "inteligentná lavička", ktorá má svoj vlastný príbeh. Citácia z www,Michalovce.sk "Inštaláciou a prevádzkovaním inteligentnej lavičky chceme prispieť k zvýšeniu inteligencii mesta, umožniť ľuďom vyriešiť nepríjemné až krízové situácie pri vybitom mobile s nutnosťou volania či vyhľadania informácie."
Tak snáď sa im touto lavičkou podarilo zvýšiť inteligenciu.

Namiesto toho v meste vyrastajú ďalšie a ďalšie reklamné plochy, ktoré zahlcujú čistotu mestského priestoru. Každý jeden plagát alebo bilboard je vytlačený z papiera, z dreva, z našich lesov. 

 

Moderné mesto potrebuje moderné riešenia:

Na www stránke mesta by mal byť priamy "preklik" na na prehľadný kalendár so všetkými podujatiami v našom meste, samozrejme v rámci tej istej stránky. V tomto kalendári by boli prehľadne zaznamenané nielen podujatia pod organizáciou Mesta ale aj KSK, poprípade iných združení alebo organizátorov. Pravidelné týždňové e-mailové newslettery o programe v meste mali byť samozrejmosťou už dávno.

Čo sa týka moderných technológií, ktoré sú bežné v moderných mestách Európy je samozrejmosťou mobilná aplikácia mesta, ktorej súčasťou je statická informačná časť zameraná na pamiatky, turizmus, mapy, atrakcie v okolí; a dynamickú, ktorá predstavuje informácie v reálnom čase s novinkami, súrne oznamy o výluke v doprave alebo obmedzeniach, upozornením na rôzne podujatia, poprípade aj zľavy zo vstupného alebo súťaže. Verím, že množstvo Michalovčanov by si takúto aplikáciu do svojich telefónov nainštalovalo, a to nehovorím aj o prípadných turistoch, ak by súčasťou aplikácie boli informácie o Zemplínskej šírave a atrakciách v okolí.

Na facebooku by mala existovať jedna jediná stránka, ktorá by bola prepojená práve s programom na www stránke a s mobilnou aplikáciou.  Namiesto nástenky pri fontáne by sme mali zaviesť dve veľké LCD monitory, ktoré by v slučke premietali statické reklamy, ale aj videoupútavky nielen na podujatia mesta, ale aj súkromných organizátorov za poplatok (investícia do nich, by sa časom vrátila).

Moderná propagácia je zameraná práve na využívanie moderných technológií, ktoré znižujú náklady na klasické formy propagácie ako je samotná tlač plagátov, letákov, bilboardov, bannerov apod. Mesto by malo byť tým, kto udáva trendy a reguluje reklamné plochy v meste. Uplatňovaním moderných spôsobov komunikácie sa znižuje aj reklamný smog, a tým aj záťaž na životné prostredie

No a súčasťou tohoto komplexu zmien je, aby mesto malo vlastné grafické oddelenie, ktorého úlohou bude práve vytváranie grafických podkladov pre všetky tieto komunikačné kanály nielen pre MsKS ale aj pre mesto samotné. Keďže v Michalovciach sú aj organizácie KSK, tak mala by v tomto smere existovať spolupráca na tejto úrovni tiež. To sú len čiastočné možnosti, ktoré ponúkajú moderné technológie a súčasné trendy v propagácii. Tých možností je samozrejme oveľa, oveľa viac. 

Inak Michalovčania, vedeli ste o tom, že v roku 2018 MsKS zamestnáva dvoch výtvarníkov? Ich hlavnou náplňou práce je maľovanie bannerov. To sú tie bannery, ktoré sú pri vstupe do MsKS. Ďalší dôkaz o tom, že súčasné vedenie zaspalo dobu. Tieto bannery sa robili v dobe, keď sa ešte grafika nedala robiť na PC, teda niekde do roku 1989. Mesto by malo urobiť aj niekedy nepopulárne zmeny a reagovať na možnosti moderných spôsobov komunikácie, ktoré zahrňujú grafické práce, ktoré sa dajú použiť rôznym spôsobom na rozdiel od týchto "malieb", ktorých výroba trvá aj niekoľko dní a efekt je v podstate skoro nulový, keďže sa nepoužijú nikde inde.

Tí, ktorí prechádzajú cez most na Straňanoch si možno všimli graffiti na múre pri tomto moste s dominantami nášho mesta, ktorý som nechal namaľovať mladými streetartistami z Michaloviec v rokoch 2014 a 2016. V rámci "budovania" cyklochodníku na Bielu horu mesto umiestnilo banner o projekte cez túto maľbu. Tak nejak vyzerá kultúra v našom meste v ponímaní súčasného vedenia mesta. 

Michalovce majú príležitosť byť moderné mesto. Verím, že 10.novembra 2018 začne modernizácia Michaloviec.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.


Už ste čítali?